חלונות כאלמנט בעיצוב

חלונות הם אלמנט עיצובי ראשון בעיצוב הבית. הסיבה לכך היא שבית בלי חלונות, הוא קוביה. ייתכן שזה יכול להיות מאוד מגניב לחיות בתוך קוביה, עם קירות בלי אוורור, אור טבעי ותחושת מרחב שופע – זה בהחלט יכול לייצג סגנון מבנה ייחודי. ועם זאת, הרבה דברים נהיים טובים יותר כאשר אנחנו מורידים מהם את החלקים "המיותרים", ומאפשרים לצורתם הטבעית יותר להתגלות. 

חלונות
חלונות

דוגמה לכך היא הנחיריים, האוזניים, ושאר הפתחים בגוף האדם, אשר מאפשרים את פעולתו התקינה, או את "העיצוב הבריאתי" (Intelligent Design). דוגמה נוספת הֶיא פיסול, שכן זה שפיסל את הפסל המפורסם של "דיוויד", מצוטט בכך שאמר שהוא בסך הכל ראה את הדמות בעיני רוחו, והוריד את החתיכות המיותרות. אי לכך ובהתאם לזאת, היה כאן אלמנט עיצובי, ואף יצירה עיצובית – של חתיכת בטון, שיש או כל חומר אחר שפסלים עובדים עימו – כדי לגלות דמות סופית "ומושלמת", על ידי הסרת חלקי המבנה המיותרים. אם כך, אנחנו מבינים או מסוגלים לכך, שהורדת החתיכות "המיותרות" ממבנה, יכולות לחשוף את צורתו "הטבעית, כביכול, ולהשתתף בתהליך העיצובי של "יצירתו".

אז כיצד חלונות משנים את עיצוב הבית?

ראשית כל, האור הטבעי שהם מקרינים, צובע את שאר הרהיטים והחללים בבית, בצבעים בהירים ושמשיים יותר. כך שהכל חשוף לפלטה מסוימת של צבעים, אשר לא הייתה מתרחשת אם החלונות לא היו קיימים או לא היו מאפשרים את זה. כך שכבר מתרחשת כאן השפעה על עיצוב הבית, במובן של השפעה על הנראות הפנימית שלו, כדרך פלטת הצבעים – שכן צבע הוא רק פילטר לקרן אור, וכעת יש ספקטרום אחר של קרני אור שנכנסות לבית, המגיע ישירות מהשמש (על פני נורה מלאכותית). חלון שיכול להכניס אור שמש לבית בצורה מיטיבה יכולים להיות משולב עם תריסים כאלמנט שימושי ועיצובי.

חלון הזזה בלגי 1700
חלון הזזה בלגי 1700

ומה בנוגע לחלונות הזזה

כאשר חלונות הזזה מאפשרים לאור השמש להיכנס גם כאשר החלונות סגורים, כביכול – כי הזכוכית מאפשרת מעבר אור בכל מקרה. וחלונות בלגיים מאפשרים מידה דומה של אור, בעיקר כאשר החלון הבלגי, מגיע עם פרופיל בלגי, שהוא למעשה יריעת אלומיניום דקה ועדינה יחסית, שמשאירה שטח זכוכית רב. חלונות קיפ, לעומת זאת, נפתחים בצורה קצת שונה, מלמעלה כלפי מטה – על ציר אנכי – זה מכניס בערך אותה כמות אור, אך כנראה כמות מצומצמת יותר של אוויר כשהם פתוחים – שגם לאוויר יש אפקט בעיצוב הבית, כי הוא משפיע על האווירה – שהיא מהותו של העיצוב, מלכתחילה.

דילוג לתוכן